Ondernemen

BTW voor beginners #4 – Je eerste BTW aangifte

In de afgelopen weken hebben we de Basics van BTW behandeld, je weet nu genoeg om zelf je administratie bij te houden! Maar er is meer, je moet namelijk ook BTW aangifte doen. Zodra je je btw-nummer hebt ben je verplicht om btw-aangifte te doen, ook al heb je geen omzet gehad in een periode. De Belastingdienst stuurt de eerste keer een brief met de tijdvakken van de aangiftes, en of je per maand, kwartaal of jaar aangifte moet doen. Voor starters is dit over het algemeen per kwartaal.

Alle artikelen in de reeks BTW voor beginners vind je hier

Je eerste btw-aangifte

Je allereerste aangifteformulier krijg je op papier of digitaal. Dit ziet er nogal intimiderend uit vanwege alle ingewikkelde termen en hokjes, maar als jij net bent gestart zullen je financiën er waarschijnlijk vrij overzichtelijk uitzien. Ik raad zelf aan om je eerste btw-aangifte digitaal te doen zodat je bekend raakt met het systeem. Vanaf je tweede aangifte gebeurt het sowieso digitaal.

Nadat je je eerste btw-aangifte hebt ingevuld krijg je een acceptgiro (indien je moet betalen), of een teruggaafbeschikking (brief waarin staat dat je geld krijgt). Daarna moet je het allemaal zelf doen, want vanaf je 2e btw-aangifte ontvang je geen acceptgiro meer! Je moet het bedrag zelf overmaken onder vermelding van het nummer dat staat aangegeven bij je btw-aangifte. Indien je de deadline mist kun je een boete verwachten. Zet de data dus maar vast in je agenda of maak nu alvast afspraken met je boekhouder over inleverdata.

Waar doe ik btw-aangifte?

Na het aanvragen van je btw-nummer (staat helemaal los van een eventuele inschrijving bij de KvK) krijg je 2 aparte brieven met je inlognaam en een wachtwoord. Log hiermee in op https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/ Verander dan direct je wachtwoord en vernietig de wachtwoordbrief .

Vul nu je e-mail adres in bij de tab “Gebruikersinstellingen”. Dan krijg je telkens een herinnering als het weer tijd is voor de btw-aangifte!

Log tegen die tijd weer in op de beveiligde omgeving en klik op de tab Actueel om bij de btw-aangifte van dat kwartaal te komen. Dit is het formulier dat we moeten invullen. Daarover straks meer, want eerst is het tijd om alle schoenendozen erbij te pakken!

Welke gegevens heb ik nodig?

  • Facturen die jij naar jouw klanten hebt gestuurd, voorzien van het btw-bedrag en het btw-percentage, digitaal of fysiek
  • Facturen die jij hebt betaald aan jouw leveranciers, voorzien van het btw-bedrag en het btw-percentage, digitaal of fysiek
  • Bonnetjes van aankopen die jij hebt gedaan, voorzien van het btw-bedrag en het btw-percentage, fysiek in een map of doos en liefst gedigitaliseerd d.m.v. een foto of scan

Als je een bon of factuur mist in je administratie, contacteer dan je klant of leverancier voor een vervangende bon. Voor martkverkoop volstaat een lijst van verkochte items, je hoeft hier geen aparte bonnen voor te hebben uitgeschreven.

Verwerk bovenstaande facturen en bonnen op de manier die voor jou het prettigst is. Ik gebruik een Excel sheet, maar je kunt ook een boekhoudprogramma in de hand nemen. Meer hierover hier (link naar het artikel met de boekhoudprogramma’s). In het kort: zorg dat je administratie op orde is zodat je de benodigde bedragen bij de hand hebt bij het invullen van de aangifte.

Tip van Mardie: hou je btw-administratie per maand bij zodat je niet vlak voor de deadline tegen een hele hoop werk aanloopt!

Nu je je administratie op orde hebt kun je beginnen met het invullen! Daarover volgende keer meer.

bewegende centjes gifje

Nog vragen?

Laat ze achter in de reacties, of stuur Team Small Business een berichtje. Het laatste artikel in deze serie is een FAQ artikel, waarin Mardie de meest gestelde vragen gaat beantwoorden.
minty potlood

dit gastartikel is geschreven door

Mardie Feikens Portret

Mardie Feikens

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.