Bloggen

Gratis producten voor je blog, zo pak je het aan

Laatst schreef ik een artikel over hoe je gratis spullen kan krijgen door te bloggen. Klinkt super goed, natuurlijk. Maar de conclusie van dit artikel was, dat deze spullen helemaal niet gratis zijn. Dit betekent niet dat je áltijd om klinkende munten moet vragen. Samenwerken kan prima met gesloten beurs; zo lang je een aantal punten in acht neemt. Dit geldt voor bloggers, Etsy verkopers, online marketeers, HTML goeroe’s, designers, fietsenmakers, bakkers en ieder ander persoon met vaardigheden.

Gratis bestaat niet

Laten we toch nog even kijken naar het ‘krijgen’ van spullen, in ruil voor een blogpost. Wanneer je twee uur besteed aan het schrijven van een artikel over een op canvas gedrukte foto die je hebt ‘gekregen’, dan heb je in ieder geval twee uur gewerkt voor die foto. En dan heb ik het nog niet eens over de uren die je in je blog hebt gestoken zonder hier ook maar iets voor te krijgen. Bedrijven weten wat een blogpost waard is, maar weet jij dit zelf eigenlijk ook?

Wanneer je kiest voor een vergoeding in natura, let dan goed op dat de verhoudingen kloppen. Een manier om dit te doen, is door de geleverde prestaties te vertalen naar een geldbedrag. Dan zou je bijvoorbeeld de formule van Lisanneleeft kunnen gebruiken. Stel dat je blog 2.000 unieke bezoekers per maand trekt. Dan zou een advertorial volgens deze formule in jouw geval €70,- kostten. Een foto op canvas van een redelijk formaat, kost zo rond de €30,-. Jouw dienst is dus meer dan het dubbele van je huidige beloning waard!

Natuurlijk is het je eigen keuze om in zo’n geval wel door te gaan met een samenwerking. Maar hou wel in je achterhoofd dat het betreffende bedrijf écht wel weet wat een advertorial eigenlijk waard is.

Ga zelf op zoek naar samenwerkingen

Super tof natuurlijk, wanneer je een mailtje krijgt van iemand die jou vraagt of je samen wil werken. Dat betekent namelijk dat jij iets hebt, waar die persoon belangstelling in heeft. Onze ego’s vinden dat heel erg prettig. Andersom is het een stuk spannender. Wanneer ik iemand een e-mail stuur om een samenwerkingsvoorstel te doen, zit ik vrij regelmatig met klamme handjes achter mijn toetsenbord. Want het steekt toch een beetje, wanneer iemand niet wil wat jij te bieden hebt.

Hoewel het dus spannend is, heb ik op deze manier allerlei toffe dingen voor elkaar gekregen die anders niet waren gelukt. Trek dus wat vaker de stoute schoenen aan en benader iemand, of een bedrijf, waar jij een samenwerking wel mee ziet zitten. Er is niks mis mee om af en toe een beetje brutaal te zijn. Het is echter wel verstandig om van te voren na te denken of jouw beoogde partner ook iets uit een samenwerking zou kunnen halen. Reken er maar op dat je beoogde partner ook heel erg goed weet dat niks gratis is.

Er is gelukkig ook al veel geschreven over hóé je dan een bedrijf aanspreekt voor een samenwerking. Bijvoorbeeld dit artikel van Kristel, of deze van Anouk.

Kwaliteit over kwantiteit

Wat ik nu ga schrijven, klinkt misschien een tikje tegenstrijdig. Ben je er klaar voor? Goed, daar gaan we: Soms, is het wel een goed idee om een artikel te schrijven over iets wat je opgestuurd hebt gekregen. Ook wanneer het gaat om een product met een lage waarde. Wanneer dit dan wel een goed idee is? Dat antwoord is eigenlijk heel simpel. Wanneer jij super enthousiast over iets bent! Wanneer je zelf ergens voor had betaald wanneer je het niet al had gekregen, wanneer het interessant is voor jouw lezers!

Het is helemaal aan jou om te bepalen wat interessant is voor jouw lezers en wat niet. Maar wees hierin ook eerlijk tegen jezelf. Écht eerlijk. Vinden je lezers het echt interessant om over een foto op canvas te lezen, of maak je dit jezelf wijs omdat je die ‘gratis’ foto zo graag wilt hebben? Wanneer het je alleen om de foto te doen is, schaf dan zelf gewoon zo’n ding aan. Dan kun je de uren die je anders kwijt was aan het schrijven van het artikel nuttiger besteden.

Hou de eer aan jezelf

Eigenlijk wil ik iedereen afraden om artikelen te schrijven in ruil voor spullen. De kans is namelijk vrij groot dat je spullen krijgt van een lagere waarde, dan de waarde die jij levert in de vorm van een blogpost. Daarnaast stellen bedrijven vaak een waslijst aan eisen aan zo’n blogpost. Mocht je in de toekomst weer willen samenwerken met hetzelfde bedrijf, reken er dan niet op dat je wél betaald krijgt. De vorige keer deed je het immers ook voor ‘gratis’ spullen. Er zitten zó veel haken en ogen aan dit verhaal, dat ik denk dat je er beter ver bij uit de buurt kan blijven. Natuurlijk moet je deze keuze voor jezelf maken, je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Er is wel iets anders wat je kan doen. Je kan namelijk ook voorstellen dat een bedrijf het product opstuurt en dat jij vervolgens zelf beoordeeld of je hier een blogpost over wil schrijven. Op die manier hou jij de touwtjes in handen en hoef je niet aan de eisen van het bedrijf te voldoen. Dat is ook alleen maar goed voor de kwaliteit van je blogposts.

minty potlood

Hoe pak jij dit aan?

Ik ben heel benieuwd hoe jij om gaat met deze situaties. Heb je wel eens spijt gehad van een samenwerking? Deel het in de comments!

You Might Also Like

20 Comments

  • Reply Nicole Orriëns 08/06/2017 at 11:55

    Ik heb een keer spijt gehad van een samenwerking omdat ze weigerden te betalen. Dat was echt wel heel akelig.

    Als ik een product krijg maak ik van te voren goede afspraken. Als ik iets zo maar krijg toegestuurd, zonder dat ze me hebben gevraagd of ik interesse heb, voel ik me niet verplicht er iets mee te doen.

    • Reply Kirsten 09/06/2017 at 13:27

      Oh nee, Nicole! Wat vreselijk om te horen, zeg. Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik hoop dat het wel goed is afgelopen!

  • Reply Thijs 08/06/2017 at 11:59

    Hi,
    ik heb jouw blog met veel belangstelling gelezen. Ik volg jouw redenering, maar zou er bijvoorbeeld nooit aan denken om zelf merken of bedrijven aan te schrijven. Verder vind ik dat je heel vaak neen mag zeggen tegen merken of bedrijven en enkel zaken moet opnemen in jouw blog wanneer er een 100% match is tussen jouw blog en het product.
    Ik schreef zelf ook een kleine frustratie van me af in deze blog:
    https://papatoch.be/2017/05/03/tsunaminfluencer/

    • Reply Kirsten 09/06/2017 at 13:29

      Ik begrijp dat niet iedereen er belang bij heeft om zelf bedrijven aan te spreken. Maar wanneer je juist graag wil samenwerken, is het natuurlijk een goed idee om zelf ook initiatief te tonen in plaats van te wachten tot een bedrijf contact opneemt met jou.

      Ik ben het er helemaal mee eens dat je voor de 100% match moet gaan!

    • Reply Fem 02/09/2017 at 19:46

      Het hangt er een beetje van af hoe je je bedrijf ziet, lijkt me. Als tekstschrijver/vertaler/redacteur wacht je ook niet tot klanten naar je toe komen, maar ben je ook bezig met acquisitie voor je bedrijf (en dat geldt natuurlijk voor de meeste mensen met een eigen bedrijf). Dus waarom niet voor je blog?

    • Reply Fem 02/09/2017 at 19:57

      @Thijs: met jouw blog over de tsunaminfluencer was ik het overigens roerend eens (maar kreeg daar op de een of andere manier geen comment online)

  • Reply esther 08/06/2017 at 13:24

    ik schrijf zelf geen blogs maar ben een keer benaderd door iemand die over mijn sieraden wilde bloggen. toen ik haar blog bekeek zag ik dat ze een intressant aantal kijkers had maar dat ze uit een vrij uitgesproken soms agressieve mening had over mensen die niet “vegan” waren (ben ik zelf ook niet en het sieraad in kwestie was met fruit en groente thema) het paste dus totaal niet bij mijn visie en mijn winkeltje. dus ik heb afgeslagen. mijn enige tip. bekijk heel goed of het wel bij je past voordat je ergens over wilt bloggen of voordat je je met liefde gemaakte spulletjes op de post doet.

    • Reply Kirsten 09/06/2017 at 13:31

      Ik ben het helemaal met je eens! Jammer dat deze blog niet bij jou paste, maar samenwerken om het samenwerken is natuurlijk hartstikke zonde.

  • Reply Kim 08/06/2017 at 14:35

    Fijn uitgelegd! Ik heb gister toevallig geschreven over een canvas! Hier ben ik ongeveer een uurtje mee bezig geweest. Ik ga er niet altijd op in, maar deze vond ik wel oke. Ik kreeg vorige maand een vraag voor een samenwerking met 1 of andere kado shop. Hartstikke leuk hoor, maar ik mocht en foto hanger uitzoeken. Althans, de kleur. De prijs van dat ding? € 7.00 hahaha ik moest even het mailtje 10 keer lezen maar het stond er echt. In ruil voor een leuke review. OK DOEI! Wat ik vooral erg jammer vind, dat sommige blogs inderdaad op zulke aanbiedingen ingaan terwijl het in verhouding niet klopt en op die manier weten die bewuste bedrijven toch wel dat er een aantal bloggers zijn die erover gaan schrijven, voor de gratis shit inderdaad. Zonde!

    • Reply Kirsten 09/06/2017 at 13:32

      Klopt, ik vind het ook zó jammer dat zulke praktijken kunnen blijven bestaan. Daarom schrijf ik hier ook graag over, zodat er misschien een einde aan komt!

  • Reply Emma 08/06/2017 at 14:54

    Leuk om te lezen! Als beginnende blogger ben je blij met alles wat ze je aanbieden, maar op den duur begin je wel te beseffen dat je blog vaak meer waard is ze dan aanbieden. Ondertussen ben ik ook veel kritischer geworden en ga ik zeker niet meer met elk bedrijf in zee. Zo krijg ik onlangs bericht van een bedrijf met kortingscoupons die vond dat ze uitstekend pasten bij mijn blog. Aangezien ik over beauty schrijf, heb ik maar vriendelijk afgewezen :p x

    • Reply Kirsten 09/06/2017 at 13:33

      Wat goed dat je zo kritisch kijkt naar bedrijven die je benaderen! Ik heb ook het idee dat sommige bedrijven echt gewoon elke blogger die ze kunnen vinden benaderen met hun product, haha 😛

  • Reply Eline 08/06/2017 at 22:50

    Heel interessant artikel! Ik heb mezelf een tijdje geleden ook voorgenomen om kritischer te zijn, maar toch vind ik het als ‘kleine’ blogger altijd fijn als bedrijven mij contacteren voor een samenwerking.

    • Reply Kirsten 09/06/2017 at 13:34

      Dat snap ik heel erg goed, het is toch best fijn voor je ego! Wat zou voor jou een reden zijn om niet samen te werken met een bedrijf?

  • Reply Sandra 09/06/2017 at 21:32

    Wat een duidelijk stuk! Ik heb nu alles op een rijtje voor mezelf. Heb er nog niet mee te maken gekregen en ik ben eigenlijk ook niet op zoek naar gratis producten, maar wel naar andersoortige samenwerkingen en dit verhaal maakt me weer iets duidelijker hoe ik dit moet gaan aanpakken.

    • Reply Kirsten 13/06/2017 at 17:47

      Naar wat voor samenwerkingen ben jij op zoek, Sandra? Ik ben benieuwd! 🙂

  • Reply Chantal Janssen 10/06/2017 at 10:51

    Helemaal mee eens!! Ik neem alleen producten aan als ik er zelf helemaal achter sta en ze bij mijn persoonlijke stijl passen. Ben het er helemaal mee eens dat de vergoeding in verhouding moet staan met al het werk dat je in een blogpost steekt! (Je krijgt soms bizarre aanbiedingen) Ik krijg regelmatig voorstellen die ik niet aanneem. Zo behoud ik mijn eigen identiteit.

  • Reply Mieke | mieksmind 10/06/2017 at 23:43

    Fijne uitleg en goede manier van beredeneren en niet de standaard opsomming van tips die je overal ziet. Ik benader sommige bedrijven ook zelf. Soms willen ze wat opsturen van bijv 2 armbandjes twv 10-15 euro en dan denk ik ook ja sorry dat staat niet tot verhouding in de tijd die ik er in steek

  • Reply Kristel 13/06/2017 at 08:45

    Goed artikel! Interessant om te lezen, omdat ik zo ongeveer dagelijks contact heb met opdrachtgevers die willen samenwerken met bloggers. Ben het er ook helemaal mee eens dat je als blogger alleen met bedrijven moet samenwerken die volledig bij jou en je blog passen 🙂 En super dat je hebt gelinkt naar mijn blog, lief! Dankjewel!

    • Reply Kirsten 13/06/2017 at 17:47

      Graag gedaan! 🙂

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.