scrabble letters gratis
Bloggen

Hoe je gratis spullen krijgt door te bloggen (en waarom dat niet altijd een goed idee is)

Heel veel mensen beginnen met bloggen, omdat ze graag gratis spullen willen krijgen. Begrijpelijk, want wanneer je succesvolle bloggers volgt dan wordt je doodgegooid met alle spullen die ze voor nop krijgen. Hele lades vol met beauty producten en om de dag plaatsen ze een instagram story over het leuke pakketje wat ze vandaag opgestuurd kregen via een bedrijf. Daar wordt een mens hebberig van! Niet gek dus om met die reden óók te gaan bloggen.

In dit artikel leg ik graag aan je uit hoe je gratis spullen kan krijgen door te bloggen. Maar je voelt de bui denk ik al een beetje hangen, ik ga je ook uitleggen wat de downside is van al deze gratis spullen. Ik wil je zeker niet ontmoedigen om te gaan bloggen. Wat ik in dit artikel graag wil laten zien, is dat niks gratis is.

handen met een toetsenbord

Barter deal

Het ruilen van spullen voor een blog artikel, is een Barter Deal. Het woord barter komt, verrassing, uit het Engels. Het laat zich vertalen als ruilhandel, een systeem om diensten of goederen uit te wisselen zonder geld te gebruiken. Dit is natuurlijk al eeuwen oud, ruilhandel bestond al ver voordat geld bestond. Wat ik zelf heel bijzonder vind, is dat je barter deals op heel veel niveaus van ondernemen terug kan vinden. Het is dus zeker niet iets wat je alleen ziet bij kleine of startende ondernemers. Je kan het ook op nagenoeg elk werkveld toepassen. Ik ken iemand die de administratie van zijn kapper doet, in ruil voor gratis knipbeurten. Een van mijn vriendinnen gaat binnenkort portretfoto’s voor mij maken, in ruil daarvoor help ik haar met de Etsy winkel van haar oma.

Het klinkt natuurlijk prachtig, zo’n barter deal. En dat kán het ook zijn. Maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.

appels op een groentekraam

Oneerlijke afspraken

Een van de belangrijkste aspecten aan een barter deal is dat beide partijen even veel terug krijgen voor de deal. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Zeker in de blog-wereld is dit vaak niet het geval. Een bedrijf mailt je met de vraag of je een artikel over hun product wil schrijven, in ruil voor een gratis product. Wanneer je net begint met bloggen, is dit natuurlijk hartstikke tof. Want je krijgt ‘gratis’ spullen! Maar verkijk je hier niet op, eigenlijk krijg je namelijk helemaal niks gratis. Voor deze spullen heb je namelijk hard gewerkt, door het opbouwen van een trouwe groep volgers en door het maken van mooie foto’s en het schrijven van goede blogposts. De eerste honderden uren die in een blog worden gestopt, zijn nagenoeg altijd onbetaald.

Vaak zijn de verhoudingen in deze Barter deals heel erg scheef. Een blogger krijgt bijvoorbeeld een nieuwe fiets, van een bedrijf wat fietsen verkoopt. De fiets heeft een winkelwaarde van €500,-. De fiets koste het bedrijf echter maar €250,-. De blogger schrijft een artikel over de fiets, wat door haar volgers wordt gelezen. Naar aanleiding van het artikel, kopen 20 lezeressen van de blog een fiets van het bedrijf. Dit levert het bedrijf dus €10.000,- omzet op, voor een investering van €250. En de blogger? Die heeft een nieuwe fiets. Wat op het eerste gezicht een goede deal leek, bleek dus helemaal geen goede deal te zijn.

De onschatbare waarde van de social influencer

Het is natuurlijk hartstikke moeilijk om gratis spullen af te slaan, maar bedenk je goed dat deze spullen dus niet écht gratis zijn. Zeker in het geval van grote bedrijven is het belangrijk om goed op te letten dat beide partijen even veel uit de deal halen. Grote bedrijven hebben namelijk wél een budget voor marketing, dus het is niet ondenkbaar om gewoon om geld te vragen. Deze bedrijven zijn vaak op zoek naar goedkope marketing. Ik geef ze geen ongelijk, maar dit betekent niet dat je hier als blogger in hoeft te tuinen!

Vergeet niet dat de waarde van een blog, of social influencer, voor een bedrijf onschatbaar is. Een bedrijf kan namelijk nog zó veel geld in marketing en reclamespotjes steken, uiteindelijk blijft het altijd ‘Wij van WC eend, raden WC eend aan’. Wanneer een blogger iets schrijft over een product of bedrijf, ligt dit heel anders. Een blogger heeft namelijk credibility. Je lezers vertrouwen jou en wanneer jij het over een product hebt, zullen ze ook eerder geneigd zijn om dit product ook aan te schaffen. Aanzienlijk eerder dan wanneer ze een reclamespotje over het product zouden zien. Grote bedrijven weten al lang dat dit heel erg veel waard is. Maar weet jij eigenlijk wel hoe waardevol jouw blog is?

Maar…

Natuurlijk betekent dit niet dat je alleen een aanbod moet aannemen wanneer je er keiharde euro’s voor krijgt. Wanneer je blog nog klein is, kan het heel leuk zijn om wel af en toe een artikel te schrijven in ruil voor spullen. Iedere blogger die ik ken heeft dit op een bepaald punt wel gedaan. Hou gewoon goed in je achterhoofd dat niks écht gratis is.

Het belangrijkste is dat jij tevreden bent over een afspraak. Soms is het beter om een samenwerking te laten schieten, dan er achteraf spijt van te hebben.

minty potlood

Hoe pak jij dit aan?

Ik ben heel benieuwd hoe jij om gaat met deze situaties. Heb je wel eens spijt gehad van een Barter deal? Of juist een hele leuke ervaring? Deel het in de comments!

You Might Also Like

13 Comments

  • Reply Claire 12/05/2017 at 11:51

    Wat een goed artikel! Helemaal met je eens. Echt gratis is het niet, er is een reden dat spullen naar je opgestuurd worden. Anders zouden ze het immers niet doen. Ik ga alleen barterdeals aan als het een heel klein bedrijf is of als ik zelf al fan ben van het bedrijf. Maar dat ze “geen budget” hebben is onzin. Je gaat ook niet naar de krant voor een advertentie zonder budget.

    • Reply Kirsten 12/05/2017 at 13:53

      Precies! En bij de bakker krijg je ook geen gratis brood in ruil voor een blogpost. De bakker ziet je aankomen, haha.

  • Reply Astrid 12/05/2017 at 11:58

    Heel goed uiteengezet! Ik vind het ook altijd leuk als ik wat ‘krijg’ maar ik heb me voorgenomen alleen wat te schrijven als ik het de moeite waard vind van het delen (dus positieve ervaring of juist niet.) Ik wil graag eerlijk blijven. Daarbij kost het inderdaad een hoop tijd.

    • Reply Kirsten 12/05/2017 at 13:52

      Dat is een heel mooi voornemen!

  • Reply Jenny 12/05/2017 at 23:22

    Ik ga lang niet met alles wat ik krijg aangeboden akkoord. Het moet bij mij en m’n blog passen.

    Je geeft hier het voorbeeld van een fiets, maar als je bedenkt hoeveel flut producten van een paar euro je krijgt… en daar zitten dan uren werk in!

  • Reply Chantal 13/05/2017 at 00:54

    Ik vind het opzich best lastig om alles in perspectief te houden. Ik ben zelf ruim een half jaar begonnen en er komen aardig wat dingen op mijn pad. Erg leuk natuurlijk. Maar ik schrijf niet over alles een artikel.

  • Reply Maud 13/05/2017 at 13:47

    Ik ben het met Jenny eens. Een fiets is nog een redelijk leuk voorbeeld, maar wat dacht je van de welbekende telefoonhoesjes met een winkelwaarde van € 15,-? Veel afspraken hierin zijn oneerlijk .. Maar ik heb gelukkig ook al heel veel leuke en eerlijke barter deals gehad!

  • Reply Beau Bewust 16/05/2017 at 11:04

    Heel goed artikel. In het begin vond ik het super om al die ‘gratis’ goodies te ontvangen. Nu denk ik daar wel iets anders over. Het is namelijk niet altijd in verhouding om voor een simpel product een halve dag bezig te zijn met het fotograferen, schrijven en posten ervan. Ik ga tegenwoordig alleen samenwerkingen aan als ik helemaal achter het bedrijf sta en de producten ook echt heel tof vind.

  • Reply Girls-Things 16/05/2017 at 11:50

    Wat een goed artikel. Wel iets om eens over na te denken dit.
    Ik ben nog een kleine blog, dus schrijf nog gratis reviews, maar dit is iets om in de toekomst rekening mee te houden.

  • Reply Sarah 17/05/2017 at 14:29

    Goed artikel! Ik ben nog niet zo groot en bekend dus ben ik altijd erg blij met producten die ik krijg waar ik dan ook gratis voor schrijf. Ik vind het ergens al een hele eer dat ze mij ook in hun lijstje opnemen 🙂 Moest ik ooit duizenden volgers hebben, is dit artikel wel eentje om in het achterhoofd te houden. Bedankt 🙂

  • Reply Henry 18/05/2017 at 15:57

    Voor ons ook nog niet aan de orde. Onze blog is nog te klein en krijgen deze soort deals niet. Of dat er ooit van komt weet ik niet, maar dit artikel geeft daar wel een superinzicht in. Super!

  • Reply Chantal Janssen 29/05/2017 at 23:50

    Handig artikel. Er gaat inderdaad veel tijd en werk in elke blogpost zitten. Ik ben tegenwoordig heel kritisch of een product of dienst echt bij me past. Anders komt het mijn imago niet ten goede. Natuurlijk ga ik ook regelmatig voor vergoedingen of goodies.

  • Reply elcke 11/06/2017 at 23:34

    Mooi artikel. Ik ben het met je eens dat je als blogger uit moet kijken waar je mee akkoord gaat, maar ook dat je aangeeft dat ‘gratis spullen’ echt niet perce helemaal fantastisch is en dat de reden moet zijn om te gaan bloggen.

    Liefs, Elcke

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.