Verkopen

Holiday Bootcamp 2017 voor webshops

Ja, ik weet dat het halverwege Juli is. Nee, ik ben echt niet gek geworden. Ik ben inderdaad nú al bezig met de feestdagen. Natuurlijk ben ik er ook heel erg vroeg bij, omdat ik wil dat jij nog iets aan mijn tips voor de feestdagen hebt. Maar ik ben er ook vroeg bij, omdat het nu de perfecte tijd is om te beginnen met je voorbereidingen voor de feestdagen.

Komkommertijd

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wát je verkoopt, maar de zomermaanden zijn vaak een rustigere periode qua verkopen. Mensen gaan op vakantie, relaxen in de zon en het hele leven lijkt net een tandje langzamer te gaan dan normaal. De kans is ook groot dat jij in deze maanden meer tijd over hebt om in je webshop te steken. Wanneer je naast je ‘normale’ baan een webshop runt bijvoorbeeld, maar ook wanneer je al full-time aan de slag bent is de kans groot dat je nu wat ruimer zit in je tijd.

Juist omdat je nu tijd ‘over’ hebt, is het goed om alvast na te denken over de feestdagen en om met de eerste werkzaamheden te gaan beginnen. Er is namelijk al heel erg veel wat je nu kan doen. Dit is ook heel erg afhankelijk van wat je precies doet of verkoopt. Stel dat je handgemaakte spullen verkoopt, dan zul je je tijd anders in moeten delen dan wanneer je (delen van) je productieproces uitbesteed. Maar in essentie zijn veel werkzaamheden hetzelfde voor iedereen!

Plannen voor de feestdagen

Om het plannen voor de feestdagen makkelijker te maken, heb ik vast een globale planning voor je gemaakt. Iedereen pakt de decemberdagen natuurlijk anders aan, dus voel je zeker vrij om punten uit deze planning weg te laten, of juist om dingen toe te voegen. Ik ben ook heel erg benieuwd naar jouw tips en hacks! Onderwerpen uit deze planning die ik heel belangrijk vind, of waarvan ik denk dat ze extra aandacht verdienen, krijgen een eigen blogpost. In de komende maanden kun je dus nog veel artikelen over de feestdagen gaan verwachten.

Veel principes uit de komende artikelen zijn ook breder te trekken, dan alleen de feestdagen. Zo komt er bijvoorbeeld een artikel over het samenstellen van een perslijst aan, zo’n perslijst kun je natuurlijk veel vaker gebruiken dan alleen tijdens de feestdagen; juist! Gebruik de tips dus waar je kan, maar voel je ook vrij om juist een tips niet te gebruiken omdat je er niks mee kan. Niks moet, alles mag.

Juli

Augustus

★  Doelen stellen voor de feestdagen
★  Voorraden tellen/bijwerken
★  Oude (kers)voorraad in de uitverkoop
★  Perslijst samenstellen
★  Nieuwe producten ontwikkelen
★  Brainstorm voor een feestdagen campagne
★  Planning maken
★  Verzendmaterialen inslaan
★  Inpakmaterialen inslaan (feestdagen thema)
★  Producten (laten) produceren
★  Productfotografie nieuwe collectie
★  Omschrijvingen nieuwe collectie typen
★  Aanmelden (kerst)markten
★  Puntjes op de i in je webshop
★  Verzendplan maken

September

Oktober

★  Contentstrategie + planning maken
★  Foto’s voor social media maken
★  Producten (laten) produceren
★  Producten (laten) produceren
★  Influencers, pers & media benaderen
★  Feestdagen Collectie online zetten (voor internationale klanten)

November

December

★  Feestdagen Collectie online zetten (voor nationale klanten)
★  Black Friday/Small Business Saturday/ Cyber Monday SALE
★  Uiterlijke besteldatum klanten internationaal
★  Uiterlijke besteldatum nationaal

In deze globale planning lijkt het net alsof je het in juli héél erg druk gaat krijgen, terwijl december een eitje is. Tsja, zo zit het dan weer net niet. Hopelijk heb je het in november & december namelijk loeidruk met het verwerken van alle bestellingen die je binnen gaat krijgen! Ik zal ook nieuwe punten aan deze planning blijven toevoegen, want ik weet nu al dat ik vást wel iets ben vergeten.

Amerikaanse & Nederlandse feestdagen

Hier volgen nog een aantal belangrijke data om rekening mee te houden. Gebruik deze data bijvoorbeeld wanneer je bezig gaat met het plannen van je content agenda, ik vergeet zelf namelijk nog wel eens wanneer Thanksgiving precies is.

Vergeet niet om ook een ‘Order Before’ datum te prikken, wanneer je veel internationale klanten hebt. Dit is de datum waarvoor klanten moeten bestellen wanneer ze hun bestelling voor de feestdagen nodig hebben. Deze datum zal voor klanten uit Amerika een stuk eerder zijn dan voor klanten uit Engeland. Nederlandse klanten kunnen daarentegen een week voor Kerst bestellen en hun pakketje op tijd verwachten. Het communiceren van deze datum voorkomt een hoop teleurstelling.

BELANGRIJKE DATA

★ 23 november Thanksgiving (US)★ 
★ 24 november Black Friday (US)★ 
★ 25 november Small Business Saturday (US)★ 
★ 27 november Cyber Monday (US)★ 
★ 3 december start Advent★ 
★ 5 december sinterklaas avond★ 
★ 24 december kerstavond★ 
★ 25 december 1e kerstdag★ 
★ 26 december 2e kerstdag★ 
★ 26 december Boxing Day (UK)★ 
★ 31 december new years eve★ 

Ik heb er super veel zin in om al mijn Holiday Preperation tips met je te delen, ik hoop dat je er iets aan gaat hebben. Tips en verzoekjes zijn ook heel erg welkom! Ik blijf dit artikel tot en met december 2017 aanvullen.

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Zoi 16/07/2017 at 09:24

    Hoi! Leuk artikel en leuke website! Ik kwam er via jullie facebook add op terecht. Je schrijft in de planning over het benaderen van influencers, pers en media. Ik ben heel erg benieuwd hoe je dat aanpakt! Misschien ook leuk om een keer over te schrijven?

    • Reply Kirsten 17/07/2017 at 11:39

      Het eerste artikel hierover heb ik nét online gezet, namelijk hoe je een perslijst maakt. Ik ga er ook zeker nog aandacht aan besteden hoe je de personen/bedrijven op je perslijst het beste kan benaderen 🙂

  • Reply esther 18/07/2017 at 09:11

    toffe lijst kirsten! deze ga ik opslaan en je komende posts volgen 😀

    • Reply Kirsten 26/07/2017 at 17:36

      Yay, dankjewel! 😀

  • Reply Marieke 18/07/2017 at 13:39

    Leuk artikel weer! 🙂

    • Reply Kirsten 26/07/2017 at 17:36

      Dankjewel! 🙂

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.