Inspiratie

De Digitale Verleiding – Maurits Kaptein

Toen ik voor het eerst van dit boek hoorde, wekte de titel nogal wat vragen op. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik moest verwachten. Zou het zo’n boek zijn met ‘de gouden tip’ voor meer klanten/bezoekers/alpaca’s? Dat is eigenlijk wel wat ik dacht. Toen het boek inmiddels door zo’n vier verschillende personen aan me werd aangeraden, ben ik hem toch maar gaan lezen. En wat was ik positief verrast!

De Digitale Verleiding

Maurits Kaptein is wetenschapper én ondenemer. Aan de hand van bergen onderzoek, ontwikkelde hij zogenaamde beïnvloedingsprofielen. In de Digitale Verleiding legt hij in begrijpbare taal uit hoe je als online ondernemer gebruik kan maken van deze profielen. En door je bewust te zijn van deze profielen, kun je ze zelf natuurlijk ook gemakkelijker omzeilen.

Wat zijn in godsnaam beïnvloedingsprofielen?

Op basis van héél véél onderzoek, heeft Maurits dus deze profielen samengesteld. Deze manieren van beïnvloeden zijn echter niet nieuw. Onder verkopers zijn deze methoden zeker weten wel bekend. Wanneer je meer wil weten over hoe deze beïnvloedingsprincipes precies werken, raad ik je aan om Influence van Cialdini te lezen. In de Digitale Verleiding vertaalt Maurits Kaptein deze principes naar online methoden om klanten te verleiden. Gelukkig doet hij dit niet vanuit de rol van Marketing Guru, maar vanuit de rol van onderzoeker.

Eigenlijk neemt Maurits Kaptein jou mee door zijn onderzoek heen. Hij verwijst veel naar de bronnen die hij heeft gebruikt, maar geeft ook veel voorbeelden en deelt ook zijn eigen ervaringen. Het boek is niet écht heel praktisch. Maar het nodigt wel uit om je verder te verdiepen in sociale psychologie. Het is ook zeker niet zo dat de principes niet toepasbaar zijn, het boek gaat echter meer in op de theorie dan de praktijk.

Het oordeel van team small business

Ik heb dit boek met heel veel plezier gelezen. Wat ik zelf heel prettig vind is dat alles wetenschappelijk is onderbouwd. Mijn hoofd vind het prettig om dingen écht te kunnen begrijpen, het kost me moeite iemand te geloven die gewoon zet dat iets Zo is en niet anders. De Digitale Verleiding is een prachtige uitnodiging om te verder te gaan verdiepen in het onderwerp. Wanneer je op zoek bent naar praktische tips om klanten te verleiden, dan kun je dit boek beter overslaan. Maar wanneer je op zoek bent naar meer verdieping en ook interesse hebt in psychologie dan is dit boek een vette aanrader. Ik kocht de Digitale Verleiding hier.

Alle leestips vind je hier. Ik hoor ook graag jouw leestips & suggesties! In dit artikel zijn affiliate links aanwezig.

minty potlood

Ga jij de digitale verleiding lezen?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Claire 13/06/2017 at 17:16

    Oh lijkt me heel erg interessant! Mag ik vragen wat voor bruikbare informatie je eruit hebt gehaald? Dus wat kan je met al die info? ☺

    • Reply Kirsten 13/06/2017 at 17:57

      Poeh, wat een moeilijke vraag! Ik denk dat ik er vooral een groter begrip voor de onderliggende psychologie van marketing uit heb gehaald. Ik vind het altijd fijn om dingen écht te snappen, haha.

      Je weet bijvoorbeeld vast wel dat het werkt om in een tandpasta reclame een tandarts aan het woord te laten. De digitale verleiding legt uit waarom dat werkt, of het bij iedereen werkt en of dit digitaal ook werkt.

      Het gaat ook veel over grote spelers zoals Google, Facebook, Amazon en anderen. Op Facebook zie je bijvoorbeeld heel erg goed hoe ze data/formules gebruiken om te zorgen dat je een feed ziet die bij je past. Door hier bewust van te zijn kun je er beter afstand van nemen, daar gaat het boek ook over.

      Ik denk dat je hem echt heel interessant vind, past ook goed bij je studie en bij wat je doet! Als je hem wil lenen moet je maar even een berichtje sturen 🙂

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.