Verkopen

Een perslijst; wat is het, wat kun je er mee en hoe zet je het op

Een erg aantrekkelijke term is het niet, perslijst. Ik heb alleen nog geen goede alternatieve benaming gevonden. Mocht je een leuk idee hebben over een andere naam voor een perslijst, dan houd ik me aanbevolen! Ondanks de matige naam, is een perslijst wél heel erg nuttig.

Waarom is dat dan nuttig, een perslijst?

Je gebruikt een perslijst om alle influencers, media en pers in te verzamelen die over jou zouden willen schrijven. Meer dan dat, is het eigenlijk niet. Je kan een perslijst bijhouden in excel, of op pen en papier. Het is maar net wat jij prettig vind werken. In deze lijst verzamel je alle influencers (bloggers, instagrammers, youtubers), media en pers die passen bij wat jij doet. Je kan je perslijst zo uitgebreid maken als je zelf wil. Je kan het bij e-mailadressen en namen houden, maar je kan bijvoorbeeld ook telefoonnummers en postadressen in zo’n lijst bewaren.

Klinkt leuk, maar wat doe je dan met die lijst?

Stel dat je een super leuk nieuwtje hebt, een leuke campagne hebt lopen of gewoon wat aandacht wil voor een mooi product; dan pak je jouw perslijst er bij. Je kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om al jouw contacten te mailen met een persbericht. Of je kiest er een paar contacten uit je perslijst, aan wie je een product opstuurt. Zo hoef je niet steeds opnieuw op zoek te gaan naar contactgegevens van relevante media, wanneer je iets te zeggen hebt. Het gaat je dus tijd besparen!

Ook wanneer je nog niet eerder met media hebt samengewerkt, is een perslijst interessant. Het zouden namelijk zomaar jouw eerste stappen kunnen zijn om dit wel eens te gaan doen. Wanneer je er aan toe bent, heb je dan de contacten in ieder geval al. Een goed begin is het halve werk!

De perfecte perslijst

Het kost wel wat werk om een mooie perslijst op te bouwen. Het is namelijk belangrijk dat de contacten die je in deze lijst zet kwalitatief zijn, in plaats van kwantitatief. Het doel van een perslijst is namelijk dat jij je doelgroep gaat bereiken, door deze kanalen. De contacten op jouw perslijst moeten dus passen bij jouw doelgroep. Stel dat ik handgemaakte kussens verkoop, dan is het niet relevant dat er allemaal food-bloggers in mijn perslijst staan.

Houd ook rekening met de locatie van jouw doelgroep. Heb je veel buitenlandse klanten? Dan is een perslijst met veel internationale bloggers voor jou interessanter dan een perslijst met veel lokale media. Maar wanneer je workshops geeft, is het juist belangrijk om de contactgegevens van alle lokale media te hebben.

★ Plaats een oproep om jouw perslijst uit te breiden

★  Zoek op google naar de gegevens van lokale media (huis-aan-huis bladen niet vergeten!)

★  Vergeet ook grotere media niet, zoals bijvoorbeeld tijdschriften. Niet geschoten…

★  Liever een perslijst met 5 waardevolle contacten, dan 50 contacten die jouw berichten niet eens lezen!

★ Schoon je perslijst ook regelmatig op, controleer bijvoorbeeld of alle gegevens nog kloppen

Dit artikel maakt deel uit van de Holiday Bootcamp 2017

Heb jij al een perslijst?

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Marijke (Mippoos) 26/07/2017 at 20:46

    Dag Kirsten,

    Wat schrijf je toch nuttige artikelen, heel fijn! 🙂
    We hebben helemaal geen perslijst.. heb je tips waar ik zou kunnen beginnen? Watvoor oproep zou ik kunnen plaatsen?
    Alvast dank!

    • Reply Kirsten 21/08/2017 at 16:45

      Hoi Marijke,

      Je zou bijvoorbeeld een oproep kunnen plaatsen op Facebook (bijvoorbeeld in deze groep: https://www.facebook.com/groups/1618607061734531/), dat je op zoek bent naar Mama-bloggers. Vervolgens kun je tussen de aanmeldingen kijken welke blogs bij Mippoos passen, dat zijn er vast genoeg!

      Succes!

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.